Уроки

Урок з географії Тема:             Міграційні процеси. Причини та проблеми зовнішніх                                                                   міграційних потоків.

Мета:                         розширити та поглибити знання учнів про міграції, сформувати системи     знань про особливості міграційних процесів у сучасному світі;

розвивати вміння характеризувати напрями світових міграційних потоків, аналізувати текстові, картографічні та статистичні матеріали;

                                   виховувати самостійність мислення, сприяти розширенню світогляду.

Методи:         «мозковий штурм», пошуковий, картографічний, індивідуальний, груповий

Тип уроку:    вивчення нового матеріалу.

Обладнання:підручник географії, атлас, контурні карти, політична карта світу, мультимедіа.

Основні поняття:   міграція, еміграція, імміграція.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання та психологічне налаштування класу до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Люди завжди мріють про краще життя, прагнуть жити в статку й добробуті. На жаль,не всі країни можуть забезпечити гідне життя своїм громадянам. І тоді вони їдуть в інші, більш багаті країни, а для своєї країни стають емігрантами. Поняття «емігрант», «імміграція», «міграція» вам уже знайомі. Проте  сьогодні на уроці ми по-новому  проаналізуємо ці поняття не тільки як географічну термінологію, а і як суспільні явища, які охопили увесь світ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

            Прийом «Географічна розминка» ( мозковий штурм ):
-          Назвіть країну, яка є третьою за чисельністю населення у світі. Який тип відтворення населення характерний для неї?
-          Наведіть приклад країн, де спостерігається від´ємний природний приріст?
-          Наведіть приклади країн, які характеризуються найвищими показниками природного приросту.
-          Назвіть регіони із найвищою густотою населення у світі.
-          Що таке міграція?
-          Які види міграції ви знаєте?
-          Який із видів міграції найбільше виражений у нашому селі?

ІV.  Оголошення теми та завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу (з використанням авторської презентації вчителя).


Відомий учений – географ М.М. Баранський стверджував: «Люди – не перелітні птахи, і їх переселення пояснюється не біологічними, а суспільними законами».
Давайте визначимо, які закони спричинюють міграції та які наслідки має переселення людей. Так як у тексті підручника недостатньо розкрито тему і стисло викладено навчальний матеріал, я пропоную до розгляду матеріали, знайдені в мережі Інтернет та інших додаткових джерелах інформації. Також, встановивши причинно-наслідкові зв’язки між подіями та соціальними явищами, ви самостійно зможете дати відповідь на головне проблемне запитання уроку:
Чи є актуальним явище міграції на сьогодні?

  1. Міграції та їх класифікація.

Міграція – це переміщення людей по території  (механічний рух населення).

Класифікація міграцій:

  1. за причинами (економічні, політичні, релігійні, національні, екологічні);
  2. за термінами (сезонні, тимчасові, постійні);
  3. за масовістю ( одиничні і масові);
  4. за дальністю (міжконтинентальні і внутрішньоконтенинтальні);
  5. за напрямами (зовнішні і внутрішні);
  6. за мотивами (примусові і добровільні)
  7. за способами організації (організовані і неорганізовані);
  8. за правовим статусом (легальні і нелегальні).

Завдання: Відповідно до наведеної класифікації міграцій проаналізувати ситуацію:                           ваш сусід поїхав на заробітки в Росію.     

Відповідь: міграція економічна, тимчасова, одинична, внутрішньоконтинентальна,  
зовнішня, добровільна, неорганізована, нелегальна.


2.Види міграції.

Еміграція – виїзд за межі країни.

Імміграція – в´їзд у країну.

Різниця між кількістю емігрантів та іммігрантів називається сальдо міграцій.

3.Зовнішні міграції.

Останніми роками зовнішні міграції набувають масового характеру. Так, ²/  приросту населення Ізраїлю забезпечують іммігранти; щорічно до США приїжджає близько 1 млн. чоловік, до Канади – 200 тис., до Австралії – 130 тис. З іншого боку, Ірландія пережила три хвилі еміграції, які зменшили її населення з 8,3 до 3 млн. чоловік; в Росії та Україні було чотири хвилі еміграції, а в Італії  - шість.


Випереджувальне завдання ( пошукового характеру). Користуючись додатковими джерелами знайти інформацію про хвилі трудової міграції, що свого часу охопили увесь світ.

Орієнтовна відповідь.

У міжнародних міграційних процесах виділяють ІІІ великі хвилі трудової міграції:
- хвиля « старої міграції» ( перші ²/3  XІX  ст.) – потік економічних мігрантів з Європи                до Америки, Австралії, Нової Зеландії, Південної Африки;  

-          друга хвиля ( наприкінці XІXна початку XX століття) – переселення селян в роки столипінської земельної реформи, економічне освоєння Сибіру і Далекого Сходу, переселення селян з Європи до Америки внаслідок погіршення рівня життя;
-          хвиля «нової міграції» (після Другої світової війни) – переміщення некваліфікованих робітників, науковців і фахівців з відсталих країн до розвинених.

Хвилинка здоров’я. Вправа «Комплімент» (на зняття емоційного напруження): підійдіть до одного з однокласників і зробіть цій людині комплімент.

Проблемне запитання: Куди ведуть міграційні шляхи?

Завдання: користуючись картами атласу, зробіть припущення, де могли утворитись                           основні центри імміграції.

У світі склалися три великі центри імміграції:
а) Західна Європа;
б) Англо-Америка;
в) Нафтодобувні країни Південно-Західної Азії.

4. Наслідки міграції.

Робота у групах (4 групи).

Проаналізуйте і презентуйте класу позитивні наслідки еміграції та імміграції для країни.

І і ІІ групи – емігранти ( І – позитивні наслідки; ІІ – негативні наслідки)

ІІІ і ІV групи – іммігранти ( ІІІ - позитивні наслідки; ІV – негативні наслідки).


VІ. Закріплення вивченого.

  1. Позначте на контурній карті основні міграційні потоки  та центри сучасного світу.
  2. Визначте вид міграцій:

-          переселення африканських рабів  у США в XІX  столітті (економічна, постійна, масова, міжконтинентальна, зовнішня, примусова, організована, легальна).
-          переселення «середняків» та куркулів у віддалені райони СРСР під час колективізації (політичні, постійні, масові, внутрішньоконтинентальні, зовнішні і внутрішні, примусові, організовані, легальні).
-          повернення кримських татар на свою Батьківщину (національні, постійні, масові, внутрішньоконтинентальні, добровільні, неорганізовані, легальні).


VІІ. Рефлексія

-          Чи вдалося дати відповідь на проблемне запитання: чи є актуальним явище  міграції населення?
-          Що нового дізналися для себе?


VІІІ. Цінування і оцінювання.


ІX. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §7
  2. Соціогеографічний практикум. Безумовно,ви вже замислювалися над своїм майбутнім. Чи бажаєте ви виїхати за кордон на навчання, роботу, на постійне місце проживання чи тимчасове? Сформулюйте свої міркування у есе  «Чому я бажаю (не бажаю) виїхати за кордон».
  3. Підготувати короткі повідомлення (окремим учням) про світові релігії: християнство, іслам, буддизм.     

 у 10 класі на тему: "Міграційні процеси..."

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар