Мета: розширити та поглибити
знання учнів про міграції, сформувати системи знань про особливості міграційних процесів
у сучасному світі;
розвивати вміння характеризувати напрями світових
міграційних потоків, аналізувати текстові, картографічні та статистичні
матеріали;
виховувати самостійність мислення,
сприяти розширенню світогляду.
Методи: «мозковий штурм», пошуковий,
картографічний, індивідуальний, груповий
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу.
Обладнання:підручник географії, атлас, контурні карти,
політична карта світу, мультимедіа.
Основні поняття: міграція,
еміграція, імміграція.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання та психологічне
налаштування класу до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Люди завжди мріють про краще життя,
прагнуть жити в статку й добробуті. На жаль,не всі країни можуть забезпечити
гідне життя своїм громадянам. І тоді вони їдуть в інші, більш багаті країни, а
для своєї країни стають емігрантами. Поняття «емігрант», «імміграція», «міграція»
вам уже знайомі. Проте сьогодні на уроці
ми по-новому проаналізуємо ці поняття не
тільки як географічну термінологію, а і як суспільні явища, які охопили увесь
світ.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Географічна розминка» (
мозковий штурм ):
-
Назвіть
країну, яка є третьою за чисельністю населення у світі. Який тип відтворення
населення характерний для неї?
-
Наведіть
приклад країн, де спостерігається від´ємний природний приріст?
-
Наведіть
приклади країн, які характеризуються найвищими показниками природного приросту.
-
Назвіть
регіони із найвищою густотою населення у світі.
-
Що
таке міграція?
-
Які
види міграції ви знаєте?
-
Який
із видів міграції найбільше виражений у нашому селі?
ІV.
Оголошення теми та завдань уроку.
V. Вивчення нового матеріалу (з використанням авторської презентації
вчителя).
Відомий учений – географ М.М. Баранський
стверджував: «Люди – не перелітні птахи, і їх переселення пояснюється не
біологічними, а суспільними законами».
Давайте визначимо, які закони спричинюють міграції
та які наслідки має переселення людей. Так як у тексті підручника недостатньо
розкрито тему і стисло викладено навчальний матеріал, я пропоную до розгляду
матеріали, знайдені в мережі Інтернет та інших додаткових джерелах інформації.
Також, встановивши причинно-наслідкові зв’язки між подіями та соціальними
явищами, ви самостійно зможете дати відповідь на головне проблемне запитання уроку:
Чи є
актуальним явище міграції на сьогодні?
- Міграції та їх класифікація.
Міграція – це переміщення людей по
території (механічний рух населення).
Класифікація міграцій:
- за причинами (економічні, політичні,
релігійні, національні, екологічні);
- за термінами (сезонні, тимчасові,
постійні);
- за масовістю ( одиничні і масові);
- за дальністю (міжконтинентальні і
внутрішньоконтенинтальні);
- за напрямами (зовнішні і внутрішні);
- за мотивами (примусові і добровільні)
- за способами організації
(організовані і неорганізовані);
- за правовим статусом (легальні і
нелегальні).
Завдання: Відповідно до наведеної класифікації
міграцій проаналізувати ситуацію:
ваш сусід поїхав на
заробітки в Росію.
Відповідь: міграція
економічна, тимчасова, одинична, внутрішньоконтинентальна,
зовнішня,
добровільна, неорганізована, нелегальна.
2.Види міграції.
Еміграція – виїзд за межі країни.
Імміграція – в´їзд у
країну.
Різниця між кількістю емігрантів та іммігрантів називається сальдо
міграцій.
3.Зовнішні міграції.
Останніми роками зовнішні міграції набувають масового характеру. Так, ²/ приросту населення Ізраїлю забезпечують іммігранти; щорічно до США приїжджає
близько 1 млн. чоловік, до Канади – 200 тис., до Австралії – 130 тис. З іншого
боку, Ірландія пережила три хвилі еміграції, які зменшили її населення з 8,3 до
3 млн. чоловік; в Росії та Україні було чотири хвилі еміграції, а в Італії - шість.
Випереджувальне завдання ( пошукового характеру).
Користуючись додатковими джерелами знайти інформацію про хвилі трудової
міграції, що свого часу охопили увесь світ.
Орієнтовна відповідь.
У
міжнародних міграційних процесах виділяють ІІІ великі хвилі трудової міграції:
-
хвиля « старої міграції» ( перші ²/3 XІX ст.) – потік економічних
мігрантів з Європи до Америки, Австралії, Нової Зеландії,
Південної Африки;
-
друга хвиля ( наприкінці XІX –
на початку XX
століття) – переселення селян в роки столипінської земельної реформи,
економічне освоєння Сибіру і Далекого Сходу, переселення селян з Європи до Америки
внаслідок погіршення рівня життя;
-
хвиля «нової міграції» (після Другої
світової війни) – переміщення некваліфікованих робітників, науковців і фахівців
з відсталих країн до розвинених.
Хвилинка здоров’я. Вправа «Комплімент» (на зняття емоційного напруження):
підійдіть до одного з однокласників і зробіть цій людині комплімент.
Проблемне запитання: Куди ведуть
міграційні шляхи?
Завдання:
користуючись картами атласу, зробіть припущення, де могли утворитись основні центри імміграції.
У світі склалися
три великі центри імміграції:
а) Західна
Європа;
б) Англо-Америка;
в) Нафтодобувні
країни Південно-Західної Азії.
4. Наслідки міграції.
Робота у групах (4 групи).
Проаналізуйте і презентуйте класу позитивні наслідки еміграції та
імміграції для країни.
І і ІІ групи – емігранти ( І – позитивні наслідки; ІІ – негативні наслідки)
ІІІ і ІV групи – іммігранти ( ІІІ - позитивні
наслідки; ІV – негативні наслідки).
VІ. Закріплення вивченого.
- Позначте на контурній карті основні
міграційні потоки та центри
сучасного світу.
- Визначте вид міграцій:
-
переселення
африканських рабів у США в XІX столітті (економічна, постійна, масова, міжконтинентальна, зовнішня, примусова,
організована, легальна).
-
переселення
«середняків» та куркулів у віддалені райони СРСР під час колективізації (політичні, постійні, масові,
внутрішньоконтинентальні, зовнішні і внутрішні, примусові, організовані,
легальні).
-
повернення
кримських татар на свою Батьківщину (національні,
постійні, масові, внутрішньоконтинентальні, добровільні, неорганізовані,
легальні).
VІІ. Рефлексія
-
Чи
вдалося дати відповідь на проблемне запитання: чи є актуальним явище міграції населення?
-
Що
нового дізналися для себе?
VІІІ. Цінування і оцінювання.
ІX. Домашнє завдання
- Опрацювати §7
- Соціогеографічний практикум.
Безумовно,ви вже замислювалися над своїм майбутнім. Чи бажаєте ви виїхати
за кордон на навчання, роботу, на постійне місце проживання чи тимчасове?
Сформулюйте свої міркування у есе
«Чому я бажаю (не бажаю)
виїхати за кордон».
- Підготувати короткі повідомлення
(окремим учням) про світові релігії: християнство, іслам, буддизм.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар